dinsdag 18 december 2018

Black Ice Techniek

Hallo,
Het is bijna Kerst. Op de valreep nog wat kaarten. 
Ben jij al klaar? Dan heb ik hier nog wat inspiratie voor je ;)

Op internet kom je allerhande technieken en filmpjes tegen. 
De afgelopen dagen zag ik iedere keer de black-ice-techniek voorbij komen.
Nieuwsgierig dat ik ben, wil ik natuurlijk weten wat het is en hoe het gaat.
En daarmee ben ik gaan experimenteren.
Kijk je mee?

De oorspronkelijke techniek doe je op zilver- of goudkleurig karton.
Dat had ik niet in huis, maar ik improviseer nog weleens wat, 
dus heb ik aluminiumfolie gepakt en dat om een kaart geplakt.

Plak het alufolie op je kaart vast, dat werkt makkelijker. 
Daar kwam ik aan het eind achter.
Vouw de resten van het folie achter je kaart en plak dat ook vast. 

Met je zwarte inktkussen veeg je van boven naar beneden over je kaart. 
Aan de randen komt dan flink inkt te zitten, midden op je kaart wat minder.
Dan draai je de kaart om en doe je dat aan de onderkant ook.
Dit doe je net zolang tot je tevreden bent.
Ik heb een beetje gebruikt, omdat ik het uit wilde proberen. 

Met dezelfde zwarte inkt stempel je een mooie afdruk van de kerstbellen van Penny Black
Droog de inkt.

Dan veeg je op dezelfde manier met je versamark over je kaart.
En strooi je er clear embossingpoeder overheen. 

Dit verhit je. Je zult zien dat er niet overal versamark op je kaart zit 
en dat er pareltjes clear embossingpoeder ontstaan.
Dat is de bedoeling. 

 Op een restje zwart papier heb ik een leuke tekst gestempeld met zwarte versafine.
Deze inkt blijft net iets langer vochtig dan Archival.
Ook hier strooi je clear embossingpoeder overheen en laat je smelten. 

De randen van de strook bewerk je ook met inkt en clear embossingpoeder. 
Je plakt de strook met foam op je kaart.

Het geheel plak je op een witte kaart en klaar. 
Dat gaat best vlot :) 


De volgende dag ben ik toch maar even naar de plaatselijke papierhandel gegaan en heb ik verschillende glimmende papiersoorten gekocht.

Hieronder heb ik goudkleurig papier gebruikt.
De zwarte vegen zijn iets langer aangedrukt. 

Zo heb ik ook craftpapier met zwart geprobeerd, rode oxide op gewoon wit stempelkarton en groene distress inkt op watercolor Art papier. 

Hier heb ik eerste groene distress inkt gebruikt en daarna nog groene archival. 
De afdruk van de stempel is ook met groene archival gedaan.
Dit omdat distress inkt niet echt heel mooi stempeld. En de archival wel. 

Hieronder is donkergroen parelmoerpapier gebruikt met de mooie hulstbladeren van Penny Black

De rode vegen zijn met rode oxide inkt gemaakt en de afdruk ook weer met rode archival. 

Hier heb ik craftpapier en zwarte inkt gebruikt.

Met de teksten van de Katzelkraft holiday quotes kun je leuk combineren. 


Hieronder kun je goed zien dat het embossingpoeder pareltjes geeft.
Ik heb soms wel meerdere keren de versamark over mijn kaart gehaald 
en poeder er over heen gestrooid en verhit. 

Op de volgende kaart kun je het verschil goed zien.
De ene helft is al bewerkt met embossingpoeder, de andere helft nog niet. 

Zo ben ik lekker een middagje aan het spelen geweest en zijn  er toch maar weer zes kaarten klaar ;) 





Op het craftpapier zie je de embossingpoeder niet goed, maar het zit er wel. 

Deze is wel echt hel mooi geworden, vind ik zelf :)

Hiermee wens ik je een heel mooie Kerst.
Genieten met familie en vrienden.
Maak er mooie gezellige dagen van.

Groetjes Joan



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

We vinden het leuk wanneer je een reactie achter laat op onze inspiratieposts voor jou.