maandag 4 juni 2018

Kadoosje

Hoi, tijd voor een kadoosje :)

Misschien heb je mee gekregen dat we onlangs met het DT-team bij elkaar zijn gekomen. Dat doen we een keer per jaar. Altijd erg gezellig. We maken dan allemaal een kleinigheidje voor elkaar. Deze keer heb ik een doosje gemaakt voor de meiden in de kleuren van de juni challenge. 
Lekker vrolijke kleurtjes. Vind jij het ook leuk om eens een kadoosje te maken, lees dan vooral verder. Ik heb er een uitgebreide blogpost van gemaakt.

Als eerste begin je met een patroon. Ik haal de meeste ideeën van Pinterest. 
Daarmee ga ik dan aan de slag en geef er mijn eigen draai aan. 
Het patroon teken ik dan altijd op een papiertje, zodat ik weet welke afmetingen ik aan moet houden. Dit gaat ook weleens mis.... dan begin ik gewoon opnieuw.

Ik heb drie verschillende maten doosjes gemaakt. Die maten staan onderaan de tekening. 
Het doosje is iedere keer hetzelfde.
Zorg ervoor dat de onderste rand, dit is de bodem, aan beide zijde gelijk is. 
Heb je 4 cm, dan moeten de andere kanten ook 4 cm zijn. 
Maak je 6 cm, dan zorg je ervoor dat alle kanten 6 cm zijn. En zo verder.
Het bovenste deel staat rechtop. Die lengte maakt niet uit. 
Als het maar langer is dan de bodem van je doosje.
De meest rechter rand is 1½ cm, dat is de plakrand. 
Het onderste stukje, waar het kruis doorheen staat, haal je weg. 

Je zorgt voor stevig karton, wat nog goed te vouwen is. Dit snij je in de juiste maat.
Dan ga je het kleuren. Ik heb drie verschillende technieken gebruikt.
Die zal ik hieronder uitleggen. Daarna gaan we weer verder met het doosje.
Dit is stevig papier, goed te vouwen en het kan ook nog wat vocht hebben.

Techniek 1 Vingerverven :)
Met de kleuren verf van de challenge en je vingers, smeer je de verf op je blaadje.
Net zolang tot je tevreden bent en al het wit weg is.
Je kunt hiervoor alle acrylverf gebruiken: 
Creall, PaperArtsy, Talens Amsterdam of welke je ook wilt gebruiken.

Met een leuke achtergrondstempel en witte inkt van Memento stempel je over je verf heen. 

Met tekststencil en bolletjesstencil en dezelfde kleuren verf, maak je afdrukken over je verf. 


Wanneer je tevreden bent, ga je verder met je patroon. Maar eerst:

Techniek 2 Sprayen
Je hebt weer de juiste maat papier. Deze leg je in een doos en spray je met de juiste kleuren.
Waarom in een doos? Dan blijft de spray alleen in je doos en zit niet heel je werkplek onder.
Plus je hoeft het niet schoon te maken. Je haalt je werk uit de doos en gaat er mee verder.

Spray kleur voor kleur.
Na iedere kleur, droog je het werk. Anders lopen de kleuren teveel in elkaar over. 
Ik heb Dylusions gebruikt, deze is lekker helder en fel.

Techniek 3 Mondriaan maskertape
De laatste techniek vind ik de leukste :)
Met tape je papier afplakken en dan beïnkten.
Gebruik hier voor de distress inkten

Je plakt een stukje af met maskertape en blend met een kleur het vakje wat overblijft. 

Dan haal je het tape weg. 

Je plakt het tape weer ergens anders en pakt een andere kleur. 

Pak regelmatig nieuw tape, anders vermeng je de kleuren met elkaar en dat wil je niet. 
Dit doe je tot je tevreden bent. Hier mag er wel wit overblijven.

Dit waren de drie technieken om je papier te kleuren.
Nu verder met het patroon voor het doosje.
Je rilt de lijnen volgens het patroon.

Je haalt het hoekje eraf, daar hoeft geen tape. en je knipt bij de bodem de randen los.
Ik knip er altijd een heel smal strookje tussen uit. Dat vouwt mooier.

Dan vouw je de ril lijnen.



Nu draai je het patroon weer om en stempel je met zwarte versafine inkt leuke teksten op het doosje.
Ik heb op iedere doosje weer andere teksten gebruikt:

Als je daarmee klaar bent, is het tijd om gaatjes te maken in het doosje. Dat gaat nu nog makkelijk.
De gaatjes maak je aan weerszijde van de rechte rillijn. Hier gaat straks een lintje doorheen.
Ik ben vergeten daar een foto van te maken. Maar op deze foto kun je ook zien waar ze moeten.
Hier kun je ook zien dat het doosje in elkaar gezet is.
Maar eerst vouw je de bodem. 
Plak de tegenoverliggende delen op elkaar. Gebruik hiervoor een goede lijm

Om de bodemstukken goed op elkaar te lijmen, pak je een flesje van het een of ander en zet dat in je doosje. Dan druk je het goed aan en plakt de bodem goed aan elkaar. 

Dan is je doosje eigenlijk al klaar :)
Nog een lintje er doorheen en je kunt het doosje dichtmaken.
In het doosje kun je wat lekkers stoppen of er bijvoorbeeld geld in doen als cadeautje.


Zie hier alle kadoosjes.


Wil je mee doen aan de juni kleurenchallenge, neem dan een kijkje op facebook.

Heel veel knutselplezier en 
tot de volgende keer!
Groetjes Joan











2 opmerkingen:

We vinden het leuk wanneer je een reactie achter laat op onze inspiratieposts voor jou.